قانون بشکه

قانون بشکه چیست؟

قانون بشکه که به اون قانون حداقل یا لیبیگ هم میگویند، قانونی تو علم کشاورزی است که به دلیل جالب بودن و توسعه پذیری به بقیه علوم هم نفوذ کرده است.

اگر یک بشکه داشته باشید که از چندین چوب مختلف ساخته شده باشد؛ شما به ارتفاع کوتاه ترین چوب آن میتوانید درون بشکه آب بریزید. یعنی در یک مجموعه ی پیوسته هر چقدر هم همه چیز درست و عالی باشد اما یک عنصر اون مجموعه عالی نباشد، سطح آن مجموعه در حد بدترین عضو مجموعه است.

 

قانون بشکه
قانون بشکه

دوبنکس برای توضیح قانون لیبیگ از تصویر یک بشکه کمک گرفته است اغلب به آن قانون بشکه لیبیگ نیز می گویند. همانطور که می‌دانید گنجایش یک بشکه بستگی به طول کوتاهترین چوب دارد بنابراین رشد گیاه توسط مواد مغذیی که کمترین مقدار قابل دسترس را دارند محدود می‌گردد.

اگر یک سیستم از قانون حداقل پیروی کند سازگاری، بار عوامل مختلف را برابر می سازد ( اثر عوامل مختلف برابر می شود) زیرا منبع سازگاری برای جبران کمبود تخصیص می داده می شود. سازگاری سیستم بعنوان کوپلر (سازنده و تعمیرکننده ) بشکه لیبیگ عمل می کند؛ بلند تر شدن کوتاه ترین چوب باعث افزایش گنجایش بشکه می شود.

در عوض در سیستم های بخوبی سازگارشده فاکتور محدود کننده باید تا حد ممکن جبران شود. این مشاهدات جنبه های جبران منبع و حداکثر سازگاری را نشان می دهد.

باتوجه به قانون پارادوکس حداقل ها، ما قانون حداقل را در سیستم های مصنوعی مشاهده می‌کنیم، ولی در شرایط طبیعی سازگاری، بار عوامل مختلف را یکسان می کند و ما می توانیم بپذیریم که قانون حداقل نقض شده است. برعکس اگر یک سیستم مصنوعی نقض معنی دار قانون را نشان دهد ما می توانیم بپذیریم که در شرایط طبیعی سازگاری می تواند این نقض را جبران کند. در سیستم های محدود زیستی در طی تکامل تنظیم با توجه به اتفاقات گذشته صورت می‌گیرد.

قانون بشکه

تاثیر قانون بشکه در سازمان

توجه به قانون بشکه به این دلیل مهم است که در هر مجموعه ای اگر بتوانیم همه ی اعضای آن مجموعه را در یک سطح انتخاب کنیم بهترین راندمان را خواهیم داشت.

فرض کنید شما بیست متر چوب دارید و میخواهید یک بشکه متشکل از ده چوب بسازید. بهترین گنجایش آن بشکه در صورتی است که ده تکه چوب دو متری داشته باشید. در این صورت حجم آبی به ارتفاع دو متر در این بشکه جای میگرید. اما مثلا شش چوب سه متری و چهار چوب نیم متری داشته باشید. بشکه شما حجم آب بیشتر از نیم متر گنجایش ندارد.

در آشپزی اگر همه ی مواد باشند و فقط یک ماده را نصف پیمانه ی مورد نیازمان داشته باشیم. مجبوریم نصف آن مقدار غذا بپزیم و بقیه مواد بلا استفاده خواهد شد.

مقالات مرتبط

بازاریابی چریکی
بازاریابی قطره ای
بیشتر بفروش!