بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی چیست؟!

بازاریابی چریکی یکی از استراتژی‌های تبلیغاتی جهت معرفی محصولات یا برندهای تجاری است که می‌توان با بکارگیری تاکتیک‌های کم‌هزینه بیشترین بازخورد را نسبت به دیگر مدل‌ها دریافت کرد. ماهیت این سبک بازاریابی به گونه‌ای است که نظر مشتری را با روش‌های غیرمتعارف جلب می‌کند.

همچنین سرمایه‌گذاری در سبک تبلیغات گوریلا مارکتینگ به شکلی است که به جای پول، بر وقت و انرژی تمرکز دارد. اگر شما هم جهت رونق کسب و کار خود به دنبال اجرای این نوع بازاریابی هستید، با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید تا با کاربردها و چگونگی اجرای بازاریابی پارتیزانی و انواع آن بیشتر آشنا شوید.

به تبلیغات و افزایش آگاهی از برند با استفاده از روش‌های غیر متعارفی که باعث شگفتی یا شوک مخاطب می‌شوند، بازاریابی چریکی یا پارتیزانی گفته می‌شود.

به عبارت دیگر، شرکت‌ها در بازاریابی چریکی از تعاملات غافلگیرکننده برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کند.

تفاوت اصلی بازاریابی پارتیزانی با روش‌های سنتی در این است که بودجه کمتری دارد و بر گروه‌های کوچک‌تری متمرکز است که مسئول تبلیغ برند در یک مکان خاص هستند.

ارتباط احساسی؛ کلید بازاریابی چریکی

شرکت‌هایی که از بازاریابی چریکی استفاده می‌کنند، در بیشتر مواقع به نوعی تبلیغات حضوری تکیه می‌کنند که از طریق بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) یا دهان‌به‌دهان (Word-Of-Mouth) منتشر می‌شود.

بنابراین می‌توانند به طور رایگان یا با هزینه‌ای اندک به مخاطبان گسترده‌تری دسترسی پیدا ‌کنند. همۀ این‌ها باعث می‌شود برقراری ارتباط عاطفی و احساسی با مصرف‌کننده، کلید اصلی بازاریابی پارتیزانی باشد.

ذات احساسی این روش بازاریابی، باعث شده استفاده از آن برای همۀ انواع کالاها و خدمات مناسب نباشد. برای همین اغلب برای محصولات «تحریکی» (Edgy) و  هدف قراردادن مصرف‌کنندگان جوان‌تر استفاده می‌شود.

تبلیغات پارتیزانی، یک استراتژی بودجه‌پسند

چیزی که بازاریابان در مورد Guerrilla Marketing دوست دارند، ماهیت کم‌هزینه آن است. در واقع سرمایه‌گذاری اصلی در این روش بازاریابی، سرمایه‌گذاری خلاقیت، فکر و زمان است. تبلیغات پارتیزانی قرار است با تغییر محیط اطراف مخاطبان، یک شوک لحظه‌ای به آن‌ها بدهد و از این طریق، وظیفۀ آگاهی‌بخشی از برند را به شکلی ناگهانی و عمیق اجرا کند.

آشنایی با انواع بازاریابی چریکی

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی نیز همانند دیگر مدل‌های بازاریابی، به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که متناسب با نیاز و کسب و کار خود می‌توانید در راستای معرفی محصول خود اقدام کنید.

بازاریابی چریکی محیطی

در این نوع بازاریابی گوریلا مارکتینگ، تبلیغات خلاقانه در محیط‌های باز و مکان‌های عمومی همچون حمل و نقل عمومی، رستوران‌ها، مراکز خرید و غیره انجام می‌شود.

بازاریابی چریکی مخفی

در بازاریابی گوریلا مارکتینگ مخفی یک شرکت می‌تواند محصول و برند خود را با برجسته‌سازی در یک رویداد علمی، ورزشی، فرهنگی و غیره به مخاطب معرفی کند. با این اقدام حس کنجکاوی مخاطب نسبت به آن تبلیغات مبهم برانگیخته می‌شود و به دنبال کسب اطلاعات درباره آن برند می‌رود.

بازاریابی چریکی اینترنتی

در این نوع بازاریابی محتواهای تولیدی به صورت گسترده در سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و غیره به اشتراک گذاشته می‌شود و به سرعت در بین گروه‌های هدف سرزبان‌ها می‌افتد.

بررسی چند مثال بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ

در ادامه می‌خواهیم چند نمونه موفق گوریلا مارکتینگ را با هم بررسی کنیم:

1- گوریلا مارکتینگ برند Mr.Clean

قرار نیست یک کمپین گوریلا مارکتینگ همیشه در سایز خیلی بزرگ اجرا شود تا موفق باشد، برای درک این موضوع بیایید کاری که برند معتبر Mr.Clean انجام داده را با هم ببنیم:

بازاریابی چریکی - mr clean

مستر کلین یک برند آمریکایی که پاک کننده چند منظوره تولید می‌کند، این کمپانی در تبلیغ خود یکی از خطوط عابر پیاده را با رنگ سفید و با لوگوی خود کاملا متمایز کرده است و می‌خواهد به مخاطب القا کند که قدرت پاکنندگی محصول این کمپانی آنقدر زیاد است که می‌تواند کف خیابان [که محل عبور ماشین‌ها است و طبیعتا باید کثیف باشد] را چگونه تمیز می‌کند.

2- بازاریابی چریکی کمپانی AXE؛ فرار مردان خوشبو از دست زنان!

کمپانی AXE یک برند معتبر هلندی-بریتانیایی است که در زمینه تولید لوازم بهداشتی آقایان فعالیت می‌کند، از افترشیو گرفته تا مام، خوشبوکننده، استیک صابونی، شامپو بدن و غیره.

بازاریابی چریکی - AXE

این شرکت در تبلیغات بازاریابی چریکی خود از تابلوهای خروج که در متروها، ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها و غیره استفاده می‌شود بهره برده و راه خروج به مردان را نشان می‌دهد! مردانی که با استفاده از محصولات این شرکت بسیار خواستنی شده‌اند و همانگونه که در تصویر مشاهده می‌کنید تعدادی از دختران دارند یک مرد را دنبال می‌کنند!

این تبلیغ چریکی باعث می‌شود افراد در خسته کننده‌ترین تایم‌های روز خود با چیزی مواجه شوند که برایشان جالب بوده و ممکن است آن‌ها را به خنده بیاندازد و حتی آن را با دیگران به اشتراک بگذارند؛ لبخندی که همیشه در این مخاطبان به یادگار خواهد ماند.

3- مک دونالد؛ سیب زمینی سرخ کرده یا خط عابر پیاده؟!

یکی از موفق‌ترین کمپین‌های گوریلا مارکتینگ متعلق به رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد است که تقریبا در تمام دنیا تصاویر آن دیده شده و همیشه پای ثابت مثال برای بازاریابی چریکی بوده است.

 

بازاریابی چریکی - مک دونالد

این برند هم مانند مستر کلین از خیابان و خط عابر پیاده استفاده کرده و همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، سیب زمینی سرخ کرده‌های مک دونالد، جای خطوط عابر را گرفته و افراد از روی آن رد می‌شوند.

این صحنه هم برای عابران پیاده و از ساختمان‌های بلند قابل مشاهده بوده و بسیار غافلگیرکننده و جذاب است.

4- بازاریابی پارتیزانی شرکت Lego؛ ساخت لِگوهای غول پیکر!

کمتر کسی است که Lego را نشناسد و در دوران کودکی با استفاده از این اسباب بازی انواع سازه‌ها را نساخته باشد. در واقع لِگو همان چیزی است که ما در بچگی به آن می‌گفتیم «خانه سازی!»

بازاریابی پارتیزانی - LEGO

ما خانه‌هایی در مقیاس کوچک با لِگو می‌ساختیم؛ اما این شرکت برای بزرگنمایی و ایجاد جاذبه، یک قطعه لِگوی غول پیکر را از یک جرثقیل آویزان کرده است.

لِگو یک شرکت ساخت اسباب بازی است و همانقدر که برای کودکان جاذبه دارد، برای بزرگسالان نیز جذاب است و این تبلیغ هم کودکان را سر ذوق می‌آورد و هم والدین آن‌ها را که دوباره دست به ساخت سازه‌های کوچک بزنند!

لِگو یکی از شرکت‌هایی است که کارهای مختلفی در زمینه گوریلا مارکتینگ انجام داده و نمونه‌های آن اینقدر زیاد است که نمی‌توان همه آن‌ها را در این مطلب گفت.

سخن پایانی

درست است که بازاریابی چریکی در اکثر مواقع به کمک کسب و کارهای کوچک آمده است اما کسب و کارهای بزرگ نیز از این استراتژی بازاریابی استفاده کرده اند، اما اگر تصمیم به استفاده از این شیوه بازاریابی را دارید یک چیز را فراموش نکنید،  اگر تمایل به ریسک پذیری ندارید بازاریابی چریکی برای شرکت شما مناسب نیست. از طرف دیگر با کمی خلاقیت می توانید با کمترین هزینه یک کمپین تبلیغاتی متمایز داشته باشید.

حتماً نظرات خود را در مورد بازاریابی چریکی و میزان تاثیرگذاری آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مقالات بیشتر

مشاوره رایگان